Lederstiler

Tillitsbasert ledelse, relasjonsledelse, transaksjonsledelse og transformasjonsledelse. I bøker og artikler beskrives det mange forskjellige “typer” av ledelse, såkalte lederstiler. Det diskuteres også hvilken lederstil som er den «beste». Et svar er at det kommer an på situasjonen, og situasjonen endrer seg jevnlig for de fleste. Faktorer som kunnskap, kompetanse og modenhet i organisasjonen, i forhold til hvor kritisk oppgaven er spiller en viktig rolle. Som leder må du derfor beherske flere “stilarter” og kunne tilpasse deg til den situasjonen, og de utfordringene du står foran.

Det forskningen er tydelig på er at det er de aktive ledertilnærmingene basert på tillit og relasjoner som er de mest effektive:

  • Leder må kunne sette mål, organisere, delegere oppgaver og gi tilbakemeldinger
  • Lederen er opptatt av læring og utvikling
  • Lederen benytter en «coachende lederstil» – hvordan skal vi løse dette, hva trenger du for å utføre denne oppgaven?

I denne modulen ser vi på et på noen av de lederstilene som er mest omtalt, og vi ser også på en enkel modell for å forklare situasjonsbestemt ledelse. (Den mest kjente teorien/modellen om situasjonsbestemt ledelse ble lansert av Hersey og Blanchard i 1993).