Situasjonsbestemt ledelse

Det finnes flere modeller som beskriver situasjonsbestemt ledelse. Den mest kjente teorien/modellen om situasjonsbestemt ledelse ble lansert av Hersey og Blanchard i 1993.

I dette kurset tenker vi på situasjonsbestemt ledelse som en viktig del av den viktige hverdagsledelsen. Den ledelsen som handler om å skape verdier og nå mål sammen med teamet ditt, og får det beste ut av hver enkelt medarbeider.

Over ser du en enkel modell for situasjonsbestemt ledelse. Som leder må du gjøre vurderinger av hvor kritisk oppgaven er, hvordan motivasjon og kunnskap for oppgaven er i teamet ditt, og om medarbeiderne (og du) har tilstrekkelig og riktig kunnskap for oppgaven som skal løses.

Med utgangspunkt i dette må du velge en tilnærming til hvordan oppgaven skal løses. For et motivert team med gode kunnskaper vil en tilnærming med full involvering kunne være den riktige. I det andre ytterpunktet, hvor en oppgave kanskje haster, og må utføres på en gitt måte må du kanskje fortelle hvordan oppgaven skal utføres.

Som leder må du kunne gjøre vurderinger, og bevege deg på denne skalaen ut i fra situasjonen.

Noe som er viktig å huske er at større grad av involvering, og å la medarbeidere løse oppgaver “på sin egen måte” (autonomi), er viktig for å stimulere til indre motivasjon. Dette vil du lære med om i modulen praktiske lederferdigheter.