Hva som er effektivt avhenger av det perspektivet vi velger å ta. I tradisjonell økonomisk tenking defineres effektivitet ofte ut fra hvor flinke vi er til å utnytte ressursene våre. Og det gir jo absolutt mening, hvis vi ikke utnytter ressursene våre kunne vi frigjort ressursene for å investere i noe annet.
Hvis vi velger å se effektivitet fra et kundeperspektiv er det ikke sikkert at vi vil oppleve effektivitet på den samme måten. Kunder i virksomheter som fokuserer sterkt på ressursutnyttelse opplever ofte at det kan ta langt tid å få levert den verdien man ønsker.
Et eksempel på dette kan være en pasient som i sitt pasientforløp blir henvist mellom forskjellige funksjoner i helsevesenet. De som jobber i denne prosessen er sannsynligvis travle hele tiden, og ressursutnyttelsen er derfor høy.
Kunden, i dette tilfelle pasienten, opplever lang ventetid og derfor opplever derfor effektiviteten som lav.
I boka Dette er Lean introduserer Modig og Ählstrøm begrepet flyteffektivitet. Det definerer effektivitet som å levere kundens behov så raskt og sømløst som mulig, uavhengig av bruk av ressurser. Fra kundens perspektiv oppleves dette som fornuftig, men er det fornuftig for virksomheten?
Så hvilket perspektiv er det riktige? Det litt overaskende svaret er at vi ønsker både å utnytte ressursene effektivt, samtidig som vi vil levere kundebehovet så raskt og sømløst som mulig. Det er dette som er effektivitetsparadokset.
Flyt er et av de viktige prinsippene i Lean. Gjennom å fokusere på flyt, og fjerne sløsing og hindringer kan vi frigjøre ressurser og bli mer effektive.
Det er vanskelig å nå helt opp til høyre i modellen, som en følge av variasjon og andre faktorer, men målet er å komme så langt opp til høyre som vi kan i vår virksomhet.